با ما در تماس باشید: 26701105-021

منو

صفحه اصلی

آزمون تافل اینترنتی (iBT)

این آزمون ابتدا در کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا در اواخر ۲۰۰۵ معرفی شد و از سال ۲۰۰۶ به کشورهای دیگر راه یافت و تقریبا جایگزین آزمون تافل «مبتنی بر کامپیوتر» و «مبتنی بر کاغذ» گردید.  در این نوع آزمون که از طریق اینترنت انجام می پذیرد، الزامی است شرکت‌کنندگان در تاریخ‌های مشخص شده در محل حوزه آزمون حضور پیدا کنند.

برخلاف آمون های تافل pbt  و cbt که بیشترین تاکید بر گرامر بود،در آزمون i BT تمامی مهارت‌های زبانی مورد ارزیابی قرار میگیرد. آزمون i BT  شامل  ۴ بخش است و درهر بخش یک یا حتی چند مهارت مورد ارزیابی قرار میگیرد. یادداشت برداری در این روش بر خلاف روش مبتنی بر کاغذ مجاز است و انتخاب سوالات تقریبا به صورت تصادفی است.

در آزمون تافل اينترنتی (iBT) بخشی با عنوان «بخش گفتاری» (يا Speaking) وجود دارد و بخش ساختار (Structure) که در آزمون‌های کتبی و کامپيوتری وجود داشت، حذف گردیده است. گرامر به‌طور غيرمستقيم در بخش‌های ديگر آزمون iBT مورد سنجش قرار مي‌گيرد. سخنرانی ها و مکالمات مطرح شده در بخش شنيداری (Listening) آزمون iBT  به نسبت آزمون های pbt و cbt طولانی ترند و خلاصه نويسی (note taking) نيز مجاز می باشد. در بخش درک مطلب (Reading)، نوع سؤالات متنوع‌تر گردیده است. تايپ کردن در بخش نوشتاری آزمون iBT الزامی میباشد.

بخش درک مطلب (Reading):

بخش درک مطلب در تافل iBT از سه متن آکادميک تشکيل شده است که پس از هرمتن چندين پرسش مطرح مي‌شود. هر متن متشکل از ۶۵۰ تا ۷۵۰ کلمه می باشد . نوع سؤالات نيز ترکيبی از نوع سؤالات موجود در تافل کامپيوتری (CBT) و انواع جديدتری از سؤالات است که در آن شرکت کنندگان بايد جدولی را پر کنند يا يک نتيجه‌گيری روايی را تکميل نمايند. فهرست لغات و گزينه تجديد نظر (review option) در بخش درک مطلب (Reading) در آزمون i BT  وجود دارند که سبب تمایز بخش reading  آزمون  iBT  به نسبت آزمون هایpbt  و cbt  میشود. «فهرست لغات» به داوطلب اين امکان را می دهد که معنی کلمات کليدی موجود در متن را بيابد «گزينه تجديد نظر» (review option) فرصت تجدید نظر در پاسخ را برای زبان آموز فراهم میکند.

 

بخش شنيداری (Listening):

در بخش شنيداری آزمون تافل iBT توانايی داوطلب در درک مکالمات انگليسی ارزيابی می شود. اين بخش از آزمون، متشکل از دو مکالمه و چهار سخنرانی درسی همراه با پرسش‌های متعدد است.

 

بخش نوشتاری (Writing):

در این بخش، توانايی داوطلب در برقراری ارتباط در محيط دانشگاهی از طریق نگارش مورد سنجش قرار میگیرد. اين بخش خود به دو قسمت تقسيم می شود:

قسمت تلفيقی (integrated) و قسمت مستقل (independent)

در قسمت تلفيقی متنی شامل ۲۵۰ الی ۳۰۰ کلمه در اختیار متقاضی گذاشته میشود. پس از خواندن متن يک نطق مرتبط با متن پخش می شود. پس از آن سوالی مطرح میگردد که متقاضی با استفاده از اطلاعاتی که از متن و سخنرانی استخراج کرده است ، ۲۰ دقيقه زمان برای نوشتن پاسخی شامل ۱۵۰ الی ۲۲۵ کلمه را خواهد داشت.

در قسمت مستقل بخش نوشتاری، مشابه بخش نوشتاری آزمون کامپيوتری تافل ،موضوعی مطرح می گردد و ۲۰ دقيقه زمان در اختیار متقاضی گذاشته مي‌شود تا انشائی کوتاه شامل۳۰۰ کلمه در مورد آن موضوع خاص بنویسد.

  • بخش گفتاری (Speaking):

اين بخش جديد از آزمون تافل دارای شش تکليف (task) می باشد که دو تکليف آن به صورت مستقل (independent) و چهار تکلیف به صورت تلفيقی است.

بخش گفتاری آزمون تافل دارای قسمت‌های زير است:
دوبخش مستقل (independent) درباره موضوعات معمولی و آزاد است که متقاضیان بايد با استفاده از دانش و تجارب شخصی خود در باره موضوع خاصی توضیح ‌بدهند.
دو بخش تلفيقی (integrated) بر اساس خواندن و شنيدن است و  شامل يک متن کوتاه و يک صحبت یا مکالمه ای کوتاه می باشد. متقاضیان با تلفیق اطلاعات بدست آمده از متن و صحبت ذکر شده سوالات را پاسخگو خواهند بود . ضروری است شرکت کنندگان نکات کلیدی که شنیده یا خوانده اند را در پاسخ ها مطرح کنند. متقاضی برای پاسخگویی به هر بخش  ۴۵ تا ۶۰ ثانيه زمان دارد.

آشنایی بیشتر با آزمون های بین المللی

آزمون ایلتس (IELTS) مخفف International English Language Testing Systemبه معنای نظام بین‌المللی ارزشیابی زبان انگلیسی به عنوان آزمونی استاندارد ، بین المللی و با فرمت بریتانیایی در سراسر دنیا با همکاری مشترک دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می گردد.این آزمون که از اعتباری بین المللی برخوردار می باشد معیاری است برای سنجش دانش زبان انگلیسی اشخاص متقاضی ادامه تحصیل ، کار و یا مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان.

آزمون زبان آزمون IELTS